Takamaa

takamaa-2TAKAMAA (“Backlands”)

12. 5.–5. 6. 2016 /// Hirvitalo, Pispala Center of Contemporary Art, Tampere, Finland

For the past 5 years I’ve spent a half of my time in remote areas of Kainuu, in the Mid-Eastern Finland. I’ve slowly found a home from its hills, forests and sand roads. I’ve always been interested in what makes the people go “upstream” – in this case what makes them leave the cities, and start growing roots in places where they may not be from. For the exhibition I selected a set of photographs and interviewed my friends in Kainuu, North Carelia and Savo. A rootless plant also found its corner when setting up the exhibition.
///
Olen viettänyt viisi vuotta puolet vuodesta Kainuussa, jonka vaaroille, metsiin ja hiekkateille olen kotiutunut hiljalleen. Minua on jo pitkään kiehtonut se mikä ihmisen saa menemään “vastavirtaan” – joskus myös kauas pois kaupungista, tuntemattomille alueille juurtumaan. Näyttelyä varten valikoin valokuvia vuosien varrelta ja haastattelin ystäviäni Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Savossa. Juureton kasvi löysi myös nurkkansa näyttelyn ripustusvaiheessa.

takamaa

syrja_web
Pauliina Leikas: “Rumo 4” /// digital print, 90 x 60 cm /// 2015

[…] [M]ielikuvissa perifeeriseen erityisesti yhdistyviä piirteitä ovat etäisyys, vieraus, luonnon runsas määrä, vanhakantaisuus, vähämerkityksellisyys ja sosiaalisten suhteiden aktiivisuus mutta elämäntahdin hitaus. Samoin siihen liitetään puutteellisuus toimintojen, toiminnan, palveluiden, kehityksen ja väestön (määrän ja sivistyksen) suhteen. Perifeerinen myös esitetään sekä toiseutta että ylemmyyttä rakentavasti erilaisena. […]

Periferiassa perifeerisyyden esitetään vaikeuttavan arkielämää mutta mahdollistavan henkistä hyvinvointia. Siellä korostuvat alueen syrjäisyyden suhteellistaminen ja kritisoiminen, kokemus yhteiskunnallisesta ulkopuolisuudesta sekä ulkopuolisen armoilla mutta oman avun varassa olemisesta. Samalla argumentoidaan periferian hyvyyden ja ”olemassaolon oikeuden” puolesta sekä toiseutetaan keskusta. Näin torjutaan omaa perifeerisyyttä. […] Positiivisessa mielessä periferia on keskuksen asukkaille virkistystä tarjoava lomaympäristö ja periferian [asukkaille] henkisiä sekä luonnon rikkauksia tarjoava ympäristö.

VON BELL, KAARINA: Erilainen samanlainen. Mielikuvia ja kokemuksia perifeerisyydestä.
Aluetieteen pro gradu -tutkielma, Tampereen yliopisto Yhdyskuntatieteiden laitos 2008

takamaa-7takamaa-6

Sähköpostihaastattelu, kevät 2016

Pauliina: Miten olet päätynyt syrjäseudulle?

M: Jossain vaiheessa kiinnostuksen kohteet on kuitenkin painottuneet selkeemmin vain haja-asutusalueella mahdollisiin juttuihin.

Luonto nyt on tietty yks niistä jutuista mitä vaan kokee tarvitsevansa ympärilleen. Ihmisen rakentama urbaani ympäristö valo-, melu-, ym. saasteineen ja ärsykkeineen on tila mihin kaipaan kovin harvoin. Pidän tähdistä ja revontulista. Ulkohuussista. Muuttolinnuista. Ihmisestä lähtöisin olevien äänten puutteesta.

Mieltymyksessäni varsinaisia syrjäseutuja kohtaan lienee kyse ennenkaikkea henkilökohtaisesta tilantarpeesta, mulle on tärkeää esimerkiksi että lähimpään naapuriin ei ole näköyhteyttä. Tykkään sellaisesta pidetään huoli omista asioistamme -mentaliteetista.

Syrjäseudulla yhteisöt ovat pienempiä ja siten oman toiminnan vaikutukset koko yhteisöön ovat usein paljon konkreettisempia kuin isommissa laumoissa. Jos pelkkä oma olemassaolo edustaa joitain prosentteja koko paikallisesta väestöstä, niin määrittäähän se, oma tekeminen, jo koko paikallista kulttuuria aika lailla.

Pauliina: Millaisena näet syrjäseutujen tulevaisuuden?

M: En osaa sanoa. Toivon että syrjäseutuja on vielä tulevaisuudessakin.

syrja-11
Pauliina Leikas: “Rumo 6” /// digital print, 60 x 30 cm /// 2014

takamaatakamaa-4Thanks /// Kiitos: Teemu, Jalmari, Saana, Venla, Sampsa, Nemo, Matti, Ruka, Lasse, Maria, Aamu, Justus, Anni, David, Jussi, Elina, Kalle, Jalo, Nyyskä, mustarindalaiset, Markku, Kaisu, Asko

Taiteen edistämiskeskuksen Pirkanmaan toimikunta tuki näyttelyä

 

syrja-27_web
Pauliina Leikas: “Rumo 3” /// digital print, 60 x 30 cm /// 2016